S/Y LabellaVita

Föregående säsonger

2013

Fredag 21 Juni

Jaha midsommar igen, det va inte länge sen sist. Förra midsommar på Björholmen tillsammans med Tony och Sofia,idag på Skagen tillsammans med ingen speciell, en idiot ligger utanpå oss, honom gillar vi inte. Om han drog fram sin båt 70cm kunde han gå direkt iland, men istället har han lagt sej så han måste gå på vår båt för att gå iland. De är 4 personer ombord samtliga idioter. Skiter idom idag Patrik har försökt på ett vänligt (kanske för vänligt) sätt få dom att förstå att det kunde vara bra att flytta fram lite men han fattar inte så vi ger upp. Igår var en fin dag för att hyra cykel så det gjorde vi. Vi cyklade runt här i Skagen och besökte bla Skagens konstmuseum vilket var alldeles för dyrt i mitt tycke (Ia) Döda fiskar och döda fiskare vill jag inte se men han va visst väldigt känd den här Michael Ancher. Nakna damer var också avbildade och de va fan inte snyggare än jag är naken och jag skulle då aldrig låta mej avbildas på det sättet. Men så är jag ju inte konstnär heller.

Onsdag 19 Juni

Idag är det tredje dagen på vår semester, gick från Rörö igår till Skagen där vi tänker att fira midsommar i år.Det har varit några jättefina dagar ända tills idag, mulet och grått men inget regn ännu. Vi påbörjade vår semester i Fredags, kom ut till Björholmen vid 18-tiden, vädret var soligt och fint men blåste väldigt mycket så vi tog det lugnt med att packa in i båten samt tanka diesel etc. På Lördagen blåste det en hel del också så vi låg still på förmiddagen. Pratade med Mats och Bettan, Roger och Ann-Sofie de skulle jobba några veckor till. Vid 14-tiden kunde kapten inte hålla sig längre utan att vi kastade loss och begav oss till Åstol. På Söndag eftermiddag seglade vi ner till Marstrand i hällregn för att betala 370 kr för en väldigt dålig hamnplats, sov ej många timmar den natten. För att få någon sorts valuta för pengarna försökte vi utnyttja alla de faciliteter som erbjöds som tex. tvättstugan vare sig vi behövde det eller ej, men kändes riktigt och rätt.

Efter tvätt samt den traditionella övandringen kastade vi loss och seglade till Rörö. Väl i hamnen var det ganska mycket båt men vi fick enligt vår mening kanonplats långsides. På kvällen grillade vi oss en god middag. Dagen efter seglade vi alltså till Skagen, där vi nu ligger i skrivandets stund.

Söndag 7april

Fint väder idag också. När vi vaknat går vi upp till Bosse i båtbutiken. Köper grillbriketter till Patriks nya grill. Kastar loss vid 14 tiden och kommer hem till Björholmen vid 15. Säger hej då till Liv sedan hemfärd.

Lördag 6 april

Vaknar tidigt, vi ska bort till Björn på Kålviks varv, vi ska få hjälp med vår VHF och autopilot. På väg dit testar Patrik autopiloten igen och vips så funkar den... konsitgt. Vi har inte samma tur med VHF:en den börjar inte bara att fungera, Björn han kollar runt lite men hittar inga fel. Vi bestämmer att vi ska komma tillbaka när han har installerat sin skylift så han kan kolla antennen uppe i masten åt oss. Efter detta går vi till Mollösund för att käka sen frukost. Mätt och belåten vilar vi frukost, efter den lilla nappen så kastar vi loss och seglar ner till Skärhamn. Det är inte öppet där heller men el har de på bryggorna ialla fall.
Inviger grillen på kvällen, vi är jättenöjda och mätta blir vi för jag har handlat för mycket mat som vanligt. Kollar på tv en liten stund innan Patrik somnar i soffan. På natten blåser det ganska mycket vaknar vid 3 att det knakar i tampar och gnisslar mot bryggan, men somnar vid 5 tiden.

Fredag 5 april

Kom ut vid 17 tiden. Vi var inne i Stenungssund en sväng först så Patrik fick sina fina födelsedagspresenter. Efter vi packat upp och käkat lite gick vi bort till Roger och Ann-Sofie´s kajuta och tog plats i deras fina båt. Liv och Magnus var på plats. Vi satt och prata till det va dags att säga godnatt.

Annadag påsk 1/4-13

Varit en fantastikt fin helg om man bortser från temperaturen. Soligt och fint.
Kastar loss vid 10 tiden, hemma vid 11. Träffar Liv och Magnus, ja ni ser det finns fler stollar

Det är inte riktigt så kallt som det ser ut

Påskdagen 31/3-13

Även denna morgon hade isen hunnit lägga sej över natten, men vinden var inte så kraftig så det va ganska skönt ialla fall. Idag blev det avfärd till Käringön. Fyra andra båtar där, kul att se att det finns fler dårar.På kvällen käka vi skaldjur gott gott

Påskafton 30/3-13

Idag var det dags att flytta hem båten till Björholmen. Patrik tog båten och jag bilen, samma procedur varje år. Han kommer som vanligt före mej till hamnen och får ligga och vänta tills jag kommer och tar emot dom.
En tanke hade slagit mej när jag satte mej i bilen i Mollösund, att vi skulle åka över till Käringön fram på eftermiddagen, den tanken försvann jädrigt fort kan jag säga, ja ungefär samtidigt som jag satte foten utanför bilen på Björholmen. Jädrar va det blåste kallt. Vi stannade hemma denna dag. Ett lätt val.

Långfredag 29/3-13

Vaknade tidigt, stax innan tuppen. Minusgrader ute och isen som Patrik körde igenom igår har lagt sej igen. Väntar några timmar innan vi börjar jobba. Klätt henne och tvättat av henne så gått det går, klara vid lunchtid.

Tar en sväng med bilen till Henån för att köpa gasol och vattendunk även ett besök på Ica.

Britt-Marie slår en pling, de har varit i Stenungsund och tittat till Matilda, hon ska få nya kläder denna säsong så de har träffat en kapellmakare, vi bestämmer att de ska komma förbi och ta en fika. Vi kommer tillbaka samtidigt som Britt-Marie och Affe kommer med gott fikabröd. Pratar och har trevligt en stund, de säger att de inte är så sugna på sjösättning än, konstigt tycker Patrik :)

Så här såg det inte ut när vi fikade denna dag utan vi satt minsann inne i kajutan och kurade, men snart så...

<br

De stannade inte så länge (jag tror de frös) så snart var vi ensamma igen.
Efter besöket fyllde Patrik lite vatten igen och jag kunde fortsätta städa, smutsigt blir det minsann.

Skärtorsdag 28/3-13

La Bella Vita är sjösatt. Kommer ut till Kålviks varv på em, har varit nere med bilen i Mollösund för att kolla kvalitén på isen, den ser tunn och fin ut, vi ämnar som vanligt att gå hit med båten för att klä henne med segel och div andra atteraljer.

Patrik kastar loss och jag sätter mej åter i bilen för en fem minuters färd i varm och god bil. Patrik har ca 20 min i kyla och drivis. Får som väntat en utmärkt plats i Mollösund ingen trängsel alls att tala om.

Träffade på trevlig personal på Emmas Café som lät oss "låna" el samt vatten i dunkar.

2012

Fredag 29 juni 2012

Kommer ut till Björholmen efter en veckas slit. Våra kära vänner från Mariestad Lasse & Mille kommer strax på besök för en seglingshelg. Hade en trevlig kväll med regn och mys. Den delikata måltid denna kväll bestod av korv och bröd (här snålas inte)

På lördag kom Lasses syster och svåger som vi tidigare bestämt på utsatt tid för att mönstra på LabellaVita. Hastigt och lustigt togs beslut att segla till Käringön för en promenad runt ön och en god lunch på Petersons Krog.

Eftermiddagen bjöd på regn och solsken om vart annat. Vi bestämde oss för att segla hem mot Björholmen via Mollösund, vinden var god och vi fick en god segling hela vägen

Lördag 7 juli

Idag väntar vi på besök av vår kära dotter Malin med pojkvännen Robin.

Vädret är riktigt skönt fastän lite mulet , på kvällen grillar vi med våra kära båtvänner Affe & Britt-Marie samt Mats & Bettan , smakar gott ! På kvällen fortsätter vi att ljuga ordentligt på LabellaVita. Här nedan ser vi tydligt vad Bettan tyckte om min Irish Coffee (Tack Bettan)

Söndagen den 8 Juli

Vaknar till en helt underbar blå himmel, varmt och skönt ,sydostlig vind på ca 6 m/s nu är kapten bölja otroligt sugen på att komma ut och segla , så vi kastar loss fortast möjligt. Malin & Robin har inte stigit ur sängen ännu , men snart är Robin uppe och undrar vad som är på "g" vi får en härlig seglats ut till Slubbersholmen där vi ankrar upp. Nu är alla ordentligt hungriga på lite frukost , Mor bölja dukar fram diverse mums som intages i sittbrunnen under idogt gummibåtsrace från gästande båtars barn.

Vi fick en god seglats hem till Björholmen under eftermiddagen. Pratade med sonen Chrille som befann sig hemma i Falköping , han informerade oss om att det var ösregn över hela vår lilla stad , vi tog därför ett väldigt snabbt beslut att stanna kvar över Söndagen för att åka hem tidigt på Måndagsmorgonen istället (mycket klokt beslut måste jag tillstå) 2 hela veckor kvar att jobba innan semestern börjar (5 otroligt korta veckor )

Måndag 9 Juli

Blir tidig hemfärd, lämnar Björholmen redan klockan 06.00, men vi kommer snart tillbaka.

Fredagen den 13 Juli

Kom ut till Björholmen vid 16-tiden , vädret var skiftande, vi han precis plocka in packningen innan en jätteskur kom. På kvällen blev vi inbjudna till Mats & Bettan (alltid lika trevligt) de hade besök av Alexander med fru samt Tess , kvällen blev sen , klockan hann slå 03:00 innan vi kom i säng. Imorgon kommer Malin och Robin med sina kompisar Julia och Henke.

Lördagen den 14 Juli

Ungdomarna anlände vid 14-tiden , vi kastade loss och seglade en liten tur till Mollösund men där var det helt fullt i hamnen så vi beslöt att segla tillbaka till Björis. På eftermiddagen blev det god grillning , vi träffade Sven och Anna-Karin Franckel som bjöd oss ombord efter maten , vi fick en trevlig kväll och klockan blev sen även denna afton.

Söndagen den 15 Juli

Vaknar till ett evigt gnislande på förtamparna det har börjat blåsa rejält, ungdomarna har stigit ur sängen riktigt tidigt denna morgon det är faktiskt kaptenen som är sist ur bingen denna morgon. Blåsten tilltar under dagen men solen skiner från en blå himmel , hittar man lite läsida så är det riktigt skönt faktiskt. Ungdomarna tackar för sig och åker hem vid 18-tiden , vi själva har bestämt att även denna Söndag stanna över för att åka hem tidigt imorgon.

Fredag den 20 Juli

Äntiligen, som vi har väntat, känns nästa som hösten har hunnit hit innan vi ens börjat vår semester :) Men nu är det i alla fall vår tur. Vi var ute vid 17-tiden. När båten var ipackad så hävde vi oss i sittbrunn en stund bara för att njuta lite. Sedan blev det en liten grill på kvällen gott. därefetr hade jag en förhoppning att titta på en film nu är det ju inte alltid så att förhoppningar och önskningar slår in och inte denna gången heller, jag somnade ungefär efter första reklampausen.//Ia

Lördag 21 Juli

Vaknar tidigt (Konstigt) Börjar förbereda avfärd, kastar loss vid 8.30 och hux flux vem där om inte sjöassistans Heiki som är ute på en tidig fiskefärd han har två tumlare hängades vid sidan om båten helt ovetandes

Vi går för motor de första 3 timmarna, därefter börjar det att blåsa lite och vi får en fin segling ner till Vrångö. Det tog oss drygt 6 timmar hit (32n)

Trångt i hamnen, ligger som fjärde båt. Vi tar en promenad när vi kommit tillrätta. Därefter middag och återigen en liten napp i sittbrunnen, vaknar av att jag snarkar så förbannat :) //Ia

Hamnvakten kommer vid kvällningen för att ta upp betalning , vi har inga cash men räknar iskallt med att det går bra med kort vilket inte är fallet. Det är bara att ta på sig grovkängorna och sula ned till öns pub som ligger ca: 800 m bort på andra sidan ön , väl där möts jag av ett stort tält med massa ungdomar med rastaflätor och konstiga kläder typ (Willhelm Mobergs Raskens) som spelar udda musik och tränar på såsom eldslukning , jonglering av stora trådrullar samt försöka stå på händer. På puben är jag tvungen att köpa en stor stark (skit oxå) för att ta ut pengar till hamnavgiften till toner av något lokalt öband som fått gitarrer i julklapp. Väl tillbaka i hamnen syns ingen hamnvakt så betalning för väl skötas om imorgon bitti //Patrik

Söndag den 22 Juli

Våra Danska vänner som ligger utanför oss ger sig av mot Anholt redan vid 05:50 det innebär för mig att min kära hustru är på bettet redan en kort stund därefter och vill ha upp kapten ur bingen , jag vägrar naturligtvis som sig bör men orkar inte stå emot det massiva trycket längre och stiger upp vid 06:20 och som ni alla vet som känner oss kastade vi loss i princip samma tid för att segla till Varberg. Vi sätter segel direkt denna fina morgon och får genast en fin halvvind mellan 6-8 m/s och detta står sig hela vägen ner till Varberg

Här passerar vi Nidingen.

Vi får en fin plats mitt inne i Varbergs innerhamn med fin utsikt över fästningen , tvätt av båt samt städning är det första som står på programmet. Vi går en runda upp till fästningen otroligt fint måste jag säga , här kommer några bilder inne från fästningen

Vandrarhem

Café

Det fanns även kändisar på plats

Måndag 23 Juli

Idag fick vi sova till 08:30 (lyx) idag blåser det kraftigt så vi gick en runda ut till Getterön till fots, var ute i 2,5 timma och kände oss hungriga som rådjur kan göra. Botade detta genom intag av föda i en sandig sittbrunn. Pratade med Malin och Robin de tänker komma ner till oss idag för att hälsa på och ev. segla med ner till Falkenberg imorgon eller Onsdag. Vi fick en trevlig kväll med ungdomarna med krogrundor som huvudämne.

Tisdag 24 Juli

Beger oss mot Glommen eller Falkenberg, inget riktigt bestämmt ännu. Malin och Robin seglar med oss, dåligt med vind men riktigt grov sjö till och med så att Malin började att må lite illa. Vi stannade till i Glommens Marina men tyckte inte det var direkt mysigt där så vi bestämde oss för att gå in till Falkenbergs innerhamn istället. Jätttefin gästhamn med en mycket trevlig personal, vi fick låna 4 st cyklar gratis, på kvällen cyklade vi alla fyra ut till Olofsbo där Lars-Göran och Lillan Schiller har sin fina sommarstuga vi hade en trevlig kväll och var inte hemma vid båten förrän klockan var närmare 24:00.

Onsdag 25 Juli

Vaknar till en solig och varm morgon, Ia har redan hunnit cykla iväg till affären för lite god frukostmat. Dagen blev en enda lång göra huden röd/brun tillställning som vi lyckades med ganska bra. Malin/Robin tog tåget tillbaka till Varberg för att hämta bilen. På kvällen hade vi bestämmt med L-G och Lillan att komma till oss för lite förfriskningar innan middag på lokal i centrala Falkenberg.

Aftonen avslutades på LabellaVita föt en Irish Coffee, vi hade en mycket trevlig afton Tack och Godnatt.

Torsdag 26 Juli

Efter frukosten vinkade vi av Malin/Robin, de skulle ta bilen till Lysekil, kul när dom vill komma på besök men gör också ont i plånboken:) Vi kastar loss direkt för Halmstad nästa, kommer fram till innerhamnen vid 15- tiden. Går en liten sväng på staden, på kvällen kommer min bror Peter och Alexander på besök, de är i Halmstad och springer O-ringen i orientering. Ia passar på att köra ett par maskiner tvätt innan vi pissar och lägger oss.

Fredag 27 Juli

Vaknar till en lika varm och solig morgon som vanligt , kastar loss vid 9:00, havet ligger som en fullständig spegel svårt att tro att man kallar Kullens fyr för Sveriges Kap Horn.

Kullens fyr i sin glans.

Går in och gör en blixtvisit i Höganäs vilket var en mycket fin och välskött hamn, kastar loss för att ta den sista biten ner till Helsingborg, Kommer fram strax före klockan 20:00. Får en fin plats i Norra Hamnen.

Grillar vid piren och på bron över till piren kör raggarbilar och det doftar bensin och wonderbaums. Vilken fin kväll det blev

Danmark nästa!

Lördag 28 Juli

Lite åska och regn tidigt på morgonen men sover gott vidare till klockan 10:00. Tar bussen till Råå där inhandlas ny svensk flagga, den gamla gick sönder i Höganäs när vi gick in på en båtplats som var 2 m bred och vi vet ju att vår båt är 3,70 bred men vi försökte ialla fall, skam den som ger sej och in kom vi men som sagt en ny flagga fick det bli. Ia tjata till sej en ny dammsugare + ny matta + 4 kaffemuggar vilka det inte stod biltema på. Beställde taxi hem efter ca 30 minuter och 2 samtal så dök taxin upp till slut, en mycket trevlig herre som inom fem minuter hade förklarat att han gick på antidepressiva mediciner samt krigat mot talibaner i sitt hemland Afganistan men mot alla odds kom vi hem till Norra Hamnen.

Söndag 29 Juli

Tidig avfärd från Helsingborg mot Helsingör, det tog ca 30 min, väl i hamn efter denna ansträngade seglats tog vi oss ut på byn. Började med Kronborg slott.

Efter detta besök hade vår kulturella längtan dämpats och vi kunde gå ut på stan. Käkade en brakfrukost utan dess like, åt inte mer denna dag. Tog oss till båten efter mycket stånk och stön. Våra sista krafter använde vi för att kasta loss för andra gången denna dag.

Nästa anhalt blev Rungsted ca 15 nm från Helsingör, tyckte vi kändes lagom för att smälta maten. Fick en bra plats i en fin marina. Kapten tvättade båten medans mor Bölja gav glada tillrop med ett glas Rosé i handen.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)